معرفی و راهنمای خرید تندر ۹۰

تقریباً ۱۰ سال پیش بود که خودرویی جدید وارد بازار ایران شد، یک سدان کامپکت از رنو که در اروپا، توسط داچیا تولید می‌شد و توانسته بود خودش را به عنوان خودرویی موفق و خوب ثابت کند. این خودرو داچیا لوگان نام داشت و در دهه ۸۰ شمسی، با نام رنو لوگان قرار بود وارد بازار شود، اتفاقی که نیفتاد و ایرانی‌ها، این خودرو را با نام L90 و بعدها تندر ۹۰ شناختند.تندر ۹۰ پلاس جزو خودروهای کلاس B است و در اروپای شرقی، آسیا و خاورمیانه طرفداران خاص خود را دارد. این تندر یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو بوده و بسیار کم خرج و کم استهلاک است. علاوه بر این می‌توان این طور بیان کرد که خودرو تندر پلاس، فیس لیفت رنو تندر ۹۰ بوده و از امکانات زیادی برخوردار است. تندر ۹۰ پلاس از نظر شکل ظاهری با رنو تندر ۹۰ دارای تفاوت‌هایی بوده اما از نظر فنی دقیقا مشابه آن است. در زمان انتشار این مقاله از توربومگ قیمت صفر کیلومتر این خودرو در بازار روز بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان و کارکرده آن بین ۴۷ تا ۴۹ میلیون تومان قیمت دارد.

این خودرو را در ایران، شرکت رنو پارس که یک جوینت ونچر با ۵۱ درصد سهام در اختیار رنو و ۴۹ درصد در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌باشد تولید می‌شود. به دلیل عدم عرضه مدل‌های جدید بعد از سمند، زمان ورود تندر ۹۰ به بازار ایران، مردم که به دنبال خودرویی با کیفیت و ارزان، با طراحی متفاوت نسبت به سمند و پژو می‌گشتند، استقبال فوق العاده ای از آن کردند.در بازار ایران، تندر ۹۰ به خودرویی بسیار خوب و با کیفیت، با شتاب بالا و استهلاک کم و سواری نرم معروف است و کمتر مالک آن را می‌توانید پیدا کنید که از خودروی خود، ناراضی باشد. برای مطلب مشاوره خرید امروز، ما قصد داریم به بررسی تخصصی معایب و ایرادهای تندر ۹۰ پرداخته و دلایلی منطقی برای شما مطرح کنیم که چرا، از نظر ما خرید این خودرو کار اشتباهی است.

قبل از خرید تندر ۹۰ پلاس لازم است تا سیستم ترمز آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. دیسک‌های ترمز لوگان به صورت خنک شونده دو لایه بوده و مقاومت بالایی در برابر تابیدگی دارد اما با این حال خیلی سریع دچار ساییدگی و گود رفتگی می‌شود. این ساییدگی و تورفتگی به‌گونه‌ای بوده که حتی با لمس انگشت هم قابل تشخیص است.

لازم است بدانید که با هر ۲ تا ۳ بار تعویض لنت خودرو، دیسک‌های مربوط به خودرو گود می‌شوند و در این صورت دیسک‌ها احتیاج به تراشکاری یا تعویض دارند. علاوه بر این اگر لنت خودرو شما هنگام ترمز گرفتن سوت بکشد نشان‌دهنده گودی دیسک است. اگر در زمان ترمز گرفتن، ستون‌ها دچار لرزش شوند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که احتمالا لنت‌های عقب خودرو تمام شده و کاسه ترمز دچار خراشیدگی شده است.رنو تندر ۹۰ سدانی سایز متوسط می‌باشد که به یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. این پیشرانه با کمک یک جعبه دنده ۴ سرعته اتومات یا ۵ دنده دستی خروجی‌هایش را به اکسل جلو ارسال می‌کند. این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۴ داشته و در حالت ترکیبی، به ترتیب ۶.۹ و ۸.۳ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی، در مدل دستی و اتومات بنزین مصرف می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل دستی ۱۰.۲ ثانیه و در مدل اتومات ۱۱.۷ ثانیه است که اعداد خوبی برای این خودرو محسوب می‌شوند.

تندر ۹۰ پلاس از سیستم برق و الکترونیک بسیار حساس و پیچیده‌ای برخوردار است. علاوه بر این در این مدل تندر در قسمت لوگان آن برای هر شمع یک کویل به صورت کاملا مجزا و مستقل وجود دارد که به صورت مستقیم روی آن قرار گرفته است. این کویل به شدت نسبت به موتورشویی و تعمیرکار بی‌تجربه حساس است. پس هنگام خرید دقت کنید تا تمام ۴ کویل نصب شده روی قسمت موتور ماشین از یک مدل و برند باشند.خودرویی با کیفیت و با استهلاک کم است، ولی یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای آن، قیمت بسیار بالای لوازم یدکی، قطعات و لوازم بدنه آن می‌باشد. به عنوان مثال، قیمت درب راننده تندر ۹۰ در بازار بالای ۴۰۰ هزار تومان است و برای پژو ۴۰۵، با ۳۰۰ هزار تومان می‌توانید درب راننده بخرید. برای این که بهتر بتوانید این گران بودن قطعات تندر ۹۰ را درک کنید، یک مثال دیگر برای شما مطرح می‌کنیم. قیمت سرسیلندر کامل تندر ۹۰ در بازار بالای ۳ میلیون تومان است و این قیمت برای ۴۰۵، چیزی حول و حوش ۱ میلیون تومان می‌باشد.

خودرو تندر ۹۰ پلاس نسبت به سایر ماشین‌های کارخانه رنو، دارای طراحی عامه‌پسند و ساده‌تری است. در قسمت جلویی ماشین تندر پلاس پنجره‌ای وجود دارد که بسیار شبیه به ساندرو بوده و در قسمت بالایی آن نوار کرومی وجود دارد. سپرهای عقب و جلوی تندر ۹۰ دارای طرح جدیدی بوده و علاوه بر آن از آینه‌های جدیدی در طراحی این خودرو استفاده شده است.

شاید تندر ۹۰ از نظر ظاهری یک خودرو بی‌روح و ساده به شمار آید اما در طراحی و ساخت تندر ال ۹۰ پلاس تغییرات ظاهری ایجاد شده که باعث افزایش جذابیت آن نسبت به تندر ۹۰ شده است. در نمای داخلی تندر ۹۰ پلاس تغییراتی را مشاهده می‌کنیم که آن را مشابه رنو ساندرو کرده است. از نظر آپشن‌هایی که وجود دارد تندر ۹۰ با تندر پلاس تقریبا مشابه هستند با این تفاوت که در تندر پلاس مواردی مانند کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان امکان‌پذیر است اما در تندر ۹۰ چنین امکانی وجود ندارد.طراحی بدنه شاید مهم‌ترین موردی باشد که در یک خودرو به چشم می زند. خودرویی هر چقدر هم که موتور قوی و بحث فنی خوبی داشته ولی طراحی بدنه ضعیف و زشتی داشته باشد، ممکن است نتواند در بازار با اقبال خوبی مواجه نشود. تندر ۹۰ نیز دقیقاً به همین صورت است، خودرویی با بحث فنی فوق العاده و سواری خوب، ولی با ظاهری زشت که البته، توانسته فروش خوبی برای خود دست و پا کند. شاید علت این امر کم بودن تنوع خودرو در بازار و ترجیح مردم به داشتن خودرویی با کیفیت فنی بهتر تا یک ظاهر زیباتر باشد. به طور کلی بخواهیم بگوییم، رنو تندر ۹۰ از یک طراحی بسیار قدیمی و بی روح بهره می‌برد و به هیچ وجه، خودروی زیبایی نیست. البته خیلی‌ها با این مشکل به راحتی کنار می‌آیند و همان طور که گفتیم، کیفیت فنی و سواری بالا بسیار اهمیت بیشتری در مقایسه با زیبایی ظاهری برای آن‌ها دارد.

اگر داخل کابین یک تندر ۹۰ بنشینید، حس و حال سوار شدن به یک خودروی ارزان قیمت به شما دست خواهد داد. طراحی فوق العاده ساده داشبورد و کنسول مرکزی، در کنار یک فرمان ساده و صفحه کیلومتر و آمپرهای نه چندان خوب موجب شده‌اند تا در این بخش، خود عملکرد خوبی از خود نشان ندهد. از سوی دیگر، استفاده از پلاستیک سخت در طراحی کابین پکیج کابین زشت تندر ۹۰ را کامل کرده و حرف اضافی برای گفتن در این باره نگذاشته است. البته شاید این مورد و طراحی نه چندان خوب بدنه را برخی‌ها ایراد مهمی ندانند، ولی موضوعی که اینجا مطرح می‌شود طراحی تکراری کابین این خودرو است که ما را به یاد مدل‌های ارزان قیمت می‌اندازد.تندر ۹۰ پلاس دارای امکانات زیادی بوده که از جمله این امکانات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

کیسه‌های هوا: تندر ۹۰ پلاس دارای ۲ عدد کیسه هوا بوده و برای راننده و سرنشین جلوی خودرو تعبیه شده است.

سیستم‌های امنیتی و حفاظتی: از جمله این سیستم‌های امنیتی و حفاظتی، می‌توان سوییچ ضد سرقت، قطع سوخت خودکار، قفل مرکزی با ریموت و … را نام برد.

سیستم‌های تهویه مطبوع: این سیستم در خودرو تندر پلاس به صورت کنترل دستی طراحی شده است.

سیستم‌های مولتی مدیا: سیستم مولتی مدیا در خودرو تندر پلاس شامل کامپیوتر سفر، رادیو پخش مجهز به هندزفری موبایل، ورودی AUX و USB است.

سیستم صندلی‌های جلو و عقب: این سیستم شامل کنترل دستی، صندلی راننده دارای قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر، امکان تغییر رنگ تریم داخلی از طوسی به مشکی و مجموعه داشبرد ورودی جدید است.

سیستم آینه‌ها: تنظیم برقی، وجود آینه‌های جانبی جدید و بزرگ، همرنگ شدن آینه‌های جانبی با رنگ بدنه خودرو

سیستم شیشه‌ها: شیشه بالابرهای عقب و جلو به صورت برقی

سیستم روشنایی جلو و عقب: چراغ‌های جلو و عقب در قالب طرح‌های جدید، قابلیت تنظیم زاویه نور، وجود چراغ مه شکن جدید در قسمت عقب خودرو

سنسورهای بیش فعال: دارای سیستم اخطار دهی خرابی موتور

سایر امکانات خودرو: از دیگر امکانات این خودرو، می توان به مواردی چون اضافه شدن دو عدد شبرنگ در قسمت رویی سپر عقب خودرو، وجود غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، جای مدارک یا عینک روی درب داشبورد خودرو، وجود جای موبایل روی کنسول داشبورد و … اشاره کرد.

مهر ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹ ب.ظ